Meet our team: Peter - Sage expert

Sofatech, dat is een multidisciplinair team van experten, elk met een eigen field of expertise binnen de IT sector. Omdat wij voor een open communicatie staan, stellen we onze medewerkers graag aan je voor. Deze keer laten we Peter aan het woord, onze expert over alles rond Sage’s boekhoudoplossingen. We stellen hem graag aan jullie voor aan de hand van onze zes vaste vragen.

Peter Pyxk, Sofatech expert

Hoe lang werk je al bij Sofatech?

Dat zal ondertussen al bijna vijf jaar zijn. Ik starte als stagiair in 2017 en in 2018 werd ik vast in dienst genomen.

Hoe is de keuze op Sofatech gevallen?

Zoals gezegd, begon alles met een zeer leerrijke stage. Ik durf gerust zeggen dat die periode me enorm goed bevallen is. Mijn stageopdracht kaderde rond het datavraagstuk waar veel bedrijven mee worstelen vandaag: hoe kan je meer inzicht en waarde creëren uit de grote hoeveelheid en verscheidenheid aan data binnen een organisatie?

De focus lag hierbij meteen op boekhoudkundige processen en commerciële aankoop-, verkoop- en productieprocessen. Ik kreeg al snel zicht op hoe digitalisering en automatisering van die processen organisaties kan helpen efficiënter te werken. 

De kansen die ik hier vanaf het begin kreeg, toonden meteen dat Sofatech een bedrijf is waar ik de uitdaging kon vinden waarnaar ik op zoek was. Het is telkens opnieuw een challenge om bedrijven in verschillende sectoren te helpen met de digitalisering van processen. Dat Sofatech bovendien een lokale kmo is, waar een familiale sfeer heerst onder de collega’s én toch beschikt over een divers klantenbestand, dat maakt het plaatje voor mij compleet.

Waarom koos je voor de IT sector?

Ik heb al altijd een brede interesse in digitalisering gehad. Ik vind de uitdaging om telkens opnieuw de juiste oplossing te zoeken voor de specifieke problemen binnen een bepaalde organisatie of sector bijzonder leuk. Wij gaan constant op zoek naar de beste oplossing voor een bedrijf en dit binnen een landschap aan softwaretoepassingen dat continu in beweging is. 

Bij Sofatech werken we bovendien al sinds de start van mijn stage met Sage BOB50. Het is dus organisch gegroeid dat ik hier mijn focus op zou gaan leggen. 

Peter, Sofatech

Wat vind je het interessantst aan jouw vakgebied?

De analyse. Het vinden van de best mogelijke oplossing voor het specifieke probleem van onze klant. We werken hier bovendien met oplossingen van de bovenste plank. Sage BOB50 is bijvoorbeeld een zeer geavanceerde- en toch toegankelijke boekhoudsoftware die ook commercieel beheer toelaat en onze klanten meteen efficiënter laat werken. Zeker op vlak van automatisering is BOB50 vrijwel niet te evenaren. 

Daarnaast biedt Sage nog Cloud Demat aan, wat het voor accountants makkelijker maakt samen te werken met hun klanten. De fysieke overdracht van boekhoudkundige documenten wordt hiermee verleden tijd. Naast dit alles, en dit is misschien wel het interessantst van allemaal, bieden wij ook maatwerk oplossingen aan. Zo kunnen we BOB50 koppelen met externe tools, bijvoorbeeld voor rapportage of productieplanning. Of we voegen klantspecifieke functionaliteiten toe die niet standaard in de software ingebakken zitten. 

Waar kijk je het meest naar uit? Wat staat er zoal op stapel en hoe ziet de toekomst van Sage eruit? 

Sage voert jaarlijks een aantal grondige updates door. Zo houden ze het pakket up-to-date. Ze voeren aanpassingen door zodat het pakket in lijn blijft met de regelgeving of voegen nieuwe features toe. Het is elke keer weer reikhalzend uitkijken naar de updates. 

Wanneer er nieuwe functionaliteiten te ontdekken zijn, is het altijd interessant om uit te zoeken hoe we die kunnen inzetten bij onze klanten. 

Heb je tips voor mensen die Sage al gebruiken?

Er zijn wel een aantal “Quick Wins” die je digitaliseringsproces en efficiëntie vanuit boekhoudkundig standpunt een snelle boost kunnen bezorgen. Ik denk bijvoorbeeld aan: 

  • Het digitaal archiveren van boekhoudkundige documenten met behulp van BOB Demat & Sage Box,
  • Het digitaal goedkeuren van facturen voor betaling via Sage Approval,
  • Het opmaken van betalingsbestanden via de bankmodule,
  • Het digitaal ontvangen van bankafschriften en het automatisch verwerken ervan via CODA.

Ik benadruk graag dat wij altijd klaar staan om jou te helpen met je zoektocht naar een optimale implementatie van Sage binnen jouw administratie en bedrijf. Klant of geen klant: wanneer je vragen hebt, kan je ons altijd contacteren voor advies op maat. 

Heb jij een specifiek vraag voor Peter? Stel ze via het formulier hieronder

Klanten getuigen

IRINA - Labophar (finance & operations manager)

Dankzij Exact Online werken we efficiënter. Door de cloudoplossing kunnen we al onze data (operationeel en financieel) snel raadplegen en structureren op de manier die wij willen....

lees meer

THIBAUT DELEERSNYDER - EHS (IT manager)

Wij zijn al jaren klant bij Sofatech en zijn zeer tevreden over de snelle-, efficiënte IT-dienstverlening. Sofatech heeft een jong-, down-to-earth- en toekomstgericht team dat ...

lees meer

BART CNUDDE - GMP (zaakvoerder)

“In 2008 heb ik GMP overgenomen. Ik ben voluit voor de groei van ons bedrijf gegaan en naarmate onze groei hebben we in 2012 beslist om, na 25 jaar samenwerking met onze ...

lees meer

DAVID STROBBE - Drukkerij Strobbe (zaakvoerder)

“Onze samenwerking met Sofatech is ongeveer een jaar geleden van start gegaan. Strobbe was dan net bezig met het voorbereiden van haar verhuisplannen voor 2017 en we hadden een I...

lees meer

ANN TRAEN - Vizi (boekhouding)

“Wij doen beroep op het softwarepakket Sage BOB50 via Sofatech, ook de hardware werd voor 2 van onze locaties verzorgd door Sofatech. Bij Sofatech zijn ze steeds proactie...

lees meer

Klantentevredenheid en je glimlach, dat telt

ICT mag geen zorg zijn binnen je bedrijf. Integendeel, het moet de drijvende kracht achter groei zijn en je werknemers het gevoel geven dat ze alle middelen ter beschikking hebben om efficiënt en doelgericht te werken. Die positieve attitude tegenover IT stralen we met een glimlach uit binnen je bedrijf.