De CRM app in Odoo: alles wat je moet weten

CR Watte?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Dit is software die niet meer weg te denken is uit de bedrijfswereld. Het helpt organisaties bij het beheren van interacties met klanten, leads en propsecten. Een CRM-systeem heeft verschillende voordelen, waaronder:

  • Je krijgt inzicht in je klantendata.
  • Het maakt de verwerking van klantgegevens makkelijker.
  • Je kan de klanttevredenheid verbeteren.
  • Wanneer je het slim inzet kun je de verkoop een boost geven.
  • Je drukt de operationele kosten, doordat je efficiënter werkt. 

Wat is Odoo CRM?

Odoo is één van de populairste business-software oplossingen in Vlaanderen en biedt duizenden apps om bedrijfsprocessen efficiënter te beheren op één centrale plek. Eén van die apps is een CRM app. Deze app helpt bedrijven een beeld te krijgen van hun klantrelaties. Je beheert zonder enige moeite contactgegevens, communicatie- en verkoopgeschiedenis van al jouw klanten. Bovendien krijg je zicht op mogelijke opportuniteiten en kan je ook prospecten verder in kaart brengen.

Met deze informatie kunnen bedrijven efficiënter beslissingen nemen en effectievere acties ondernemen. Dit kan de verkoop enkel ten goede komen.

Het voordeel van werken met Odoo

Het belangrijkste voordeel is dat de CRM-module in Odoo volledig te integreren is met andere Odoo apps. Denk maar aan verkoop en aankoop, projectbeheer of e-commerce. Zo deel je makkelijk informatie tussen verschillende afdelingen in jouw bedrijf en zorg je dat iedereen vlotter samenwerkt richting één duidelijk doel.

De belangrijkste functies van Odoo CRM

Odoo’s CRM app biedt tal van functies om bedrijven meer grip te bieden op hun klantengegevens en -relaties. Een aantal voorbeelden:

  • Contactbeheer:
    Je verzamelt en beheert alle contactgegevens van klanten, leads en prospecten op één plek. Daar voeg je eenvoudig notities en documenten aan toe om zo een duidelijker beeld te verkrijgen van elke contactpersoon.
  • Verkoopopportuniteiten in kaart brengen:
    Weet te allen tijde wie welke producten zocht of kocht. Informeerde een prospect naar een bepaald product, maar liet die niets meer van zich horen? Kocht een klant maandelijks hetzelfde product, maar stopten ze daar recent mee? Kun je klanten die product X kopen geen upgrade aanbieden of weet je dat mensen die X kopen, vaak ook Y nodig hebben? Allemaal informatie waarmee je aan de slag kan en die Odoo in kaart brengt.
  • Creëer duidelijke rapporten:
    In het verlengde van ons vorige punt: dankzij Odoo CRM krijg je inzicht in jouw data. Je stelt zelf een dashboard samen en brengt daar al de voor jou relevante data samen in één duidelijk overzicht. Op basis van deze data kun je vervolgens veel beredeneerder keuzes en beslissingen maken.
  • Werk efficiënter:
    Dankzij een tool als Odoo werk je sneller en slimmer. Je kan zaken automatiseren waardoor je makkelijk tijd wint. Denk aan automatische e-mails of offertes.
  • E-mailmarketing:
    Slechts één concreet voorbeeld van hoe de verschillende apps in Odoo met elkaar in contact staan. Klanten en prospecten een mail sturen met een gepersonaliseerd aanbod op basis van hun interesses en koopgedrag? Dat kan met Odoo CRM en de connectie met de e-mail marketing app. 

Kortom: Odoo CRM geeft je zicht op verkoop opportuniteiten en laat je slimmer en beredeneerder handelen. Benader prospecten, vereenvoudig upselling en veel meer. 

Hier meer over weten? Als Odoo Partner, is Sofatech perfect geplaatst om al jouw vragen te beantwoorden. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Klanten getuigen

IRINA - Labophar (finance & operations manager)

Dankzij Exact Online werken we efficiënter. Door de cloudoplossing kunnen we al onze data (operationeel en financieel) snel raadplegen en structureren op de manier die wij willen....

lees meer

THIBAUT DELEERSNYDER - EHS (IT manager)

Wij zijn al jaren klant bij Sofatech en zijn zeer tevreden over de snelle-, efficiënte IT-dienstverlening. Sofatech heeft een jong-, down-to-earth- en toekomstgericht team dat ...

lees meer

BART CNUDDE - GMP (zaakvoerder)

“In 2008 heb ik GMP overgenomen. Ik ben voluit voor de groei van ons bedrijf gegaan en naarmate onze groei hebben we in 2012 beslist om, na 25 jaar samenwerking met onze ...

lees meer

DAVID STROBBE - Drukkerij Strobbe (zaakvoerder)

“Onze samenwerking met Sofatech is ongeveer een jaar geleden van start gegaan. Strobbe was dan net bezig met het voorbereiden van haar verhuisplannen voor 2017 en we hadden een I...

lees meer

ANN TRAEN - Vizi (boekhouding)

“Wij doen beroep op het softwarepakket Sage BOB50 via Sofatech, ook de hardware werd voor 2 van onze locaties verzorgd door Sofatech. Bij Sofatech zijn ze steeds proactie...

lees meer

Klantentevredenheid en je glimlach, dat telt

ICT mag geen zorg zijn binnen je bedrijf. Integendeel, het moet de drijvende kracht achter groei zijn en je werknemers het gevoel geven dat ze alle middelen ter beschikking hebben om efficiënt en doelgericht te werken. Die positieve attitude tegenover IT stralen we met een glimlach uit binnen je bedrijf.