De boekhouding app in Odoo onder de loep genomen

Wat is Odoo ook alweer?

Odoo is één van Vlaanderens populairste en meest complete business-softwarepakketten. Het helpt ondernemingen bedrijfsprocessen beheren en automatiseren. Zo krijg je zicht op onder meer je boekhouding, facturatie, klantendata, aan- en verkoopflow, voorraad en zoveel meer.

De sterkte van Odoo zit in het feit dat het al deze informatie samenbrengt vanuit de verschillende afdelingen van jouw bedrijf én die data met elkaar synchroniseert. Hierdoor biedt het overzicht en laat het je efficiënter omgaan met al je bedrijfsinformatie. Het doet dit door honderden apps aan te bieden binnen hetzelfde pakket.

Welke apps biedt Odoo?

In het assortiment van Odoo vind je tientallen apps, aangevuld met duizenden integraties met externe tools. Bij Odoo zelf vind je onder meer apps als:

  • CRM
  • Verkoop
  • Voorraadbeheer
  • E-commerce
  • Projectbeheer
  • Email marketing
  • Website beheer
  • En veel meer …

Al deze apps worden samen geïntegreerd in één overkoepelend platform. Hierdoor bewaar je het overzicht en kun je de data uit de verschillende apps samenbrengen en met elkaar integreren.

Functies van de Odoo boekhoud app?

Soms moet je het niet te ver zoeken; met de boekhoud app van Odoo beheren bedrijven … hun boekhouding. Denk aan financiële activiteiten zoals het bijhouden van inkomsten en uitgaven, facturatie, banktransacties en financiële rapportage.

Zo kun je onder meer:

  • Facturen maken en versturen.
    Het wordt makkelijker dan ooit tevoren om facturen op te maken. Odoo biedt je namelijk templates om die in een vingerknip op te stellen en versturen naar jouw klanten. Uiteraard kan je jouw huisstijl hierin toepassen. Staat een factuur al een eindje open? Dan verstuur je makkelijk een herinnering. Je kan dit bovendien automatiseren!

  • Banktransacties uitvoeren en opvolgen.
    Je connecteert jouw Odoo account makkelijk met jouw bankapp, waardoor je snel en efficiënt overschrijvingen uitvoert. Ook binnenkomende betalingen kunnen zo opgevolgd worden. Die worden meteen automatisch gematcht met openstaande facturen.

  • Financiële rapportage.
    Dankzij het overzichtelijke dashboard en de vele grafieken en filters, wordt het kinderspel om een heel specifiek rapport op te maken. Balansen, winst- en verliesroverzichten en cashflowrapporten … Je krijgt ze in enkele klikken voorgeschoteld en exporteert ze eenvoudig naar PDF of Excel.

  • Odoo zorgt voor meer efficiëntie.
    Facturatie gaat sneller dan ooit doordat je alle nodige productinformatie en prijzen meteen inlaadt vanuit de koppelingen die de boekhouding app maakt (met je e-commerce platform, je productinformatie, voorraadbeheer etc.).

    Een factuur betalen of een kost inboeken aan de hand van een bon? Odoo scant het papier en laadt alle gegevens meteen in. Snel even checken (dit blijkt in 98% nauwkeurig) en klaar!

    Gedaan ook met het zoeken tussen een stapel facturen en offertes. Dankzij de makkelijke zoekfunctie en vele filters, vind je meteen wat je zocht.

Wat nog meer? Afschrijvingen beheren, realtime wisselkoersen, up-to-date BTW en belastingen informatie uit verschillende landen opvragen, werken met- en beheren van budgetten, je voorraad automatisch updaten na het opmaken van een factuur… Het kan allemaal met Odoo!

Wat zijn de voordelen van de boekhouding app van Odoo?

Wie de functies van de Odoo boekhouding app bekijkt, zal al snel voordelen zien. Toch sommen we de belangrijkste nog even voor je op:

  1. Gebruiksvriendelijkheid.
    Odoo is een softwarepakket dat je snel onder de knie krijgt. Het biedt zoveel mogelijkheden en opties dat je nooit ver moet zoeken naar dat ene rapport of overzicht. De intuïtieve interface doet de rest en maakt alles overzichtelijk.

  2. Altijd en overal toegankelijk en up-to-date.
    Odoo bevindt zich in de cloud. Je kan dus makkelijk on the go, thuis of op kantoor je data beheren. Die is bovendien altijd up-to-date. Werk niet met verschillende files, maar beheer alles online, in realtime.

  3. De vele koppelingen.
    De boekhouding app is maar één van de vele Odoo apps. Allemaal zijn ze met elkaar in contact te brengen en integreren. Zo laad je makkelijk info uit de ene app in de andere en spaar je extra tijd uit. Prijzen, productinfo, klantgegevens, bankgegevens… Je laadt ze allemaal snel in in jouw boekhouding. Detecteert jouw boekhoud app een openstaande factuur van een persoon die net eenzelfde bedrag overmaakte? Dan zal het beiden aan elkaar koppelen.

  4. Personalisatie en flexibiliteit.
    Odoo laat je werken met je eigen templates en huisstijl. Daardoor worden al jouw facturen en offertes herkenbaar. Ook het platform zelf kun je aanpassen aan jouw wensen door extra modules en velden toe te voegen.

  5. Efficiëntie.
    Boven alles werk je een pak sneller en efficiënter dankzij Odoo. Je scant sneller een factuur dan dat je alle informatie overtikt om die in te boeken. Herinneringen van achterstallige betalingen laat je automatisch na een bepaalde termijn uitsturen, rapporten creëer je in enkele clicks… Bovendien laat je jouw data synchroniseren vanuit bv jouw voorraadbeheer, jouw sales app en zoveel meer. Met Odoo spaar je een pak tijd uit! 

Interesse? Vragen? Contacteer Sofatech vrijblijvend

Heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste boekhoudtool voor jouw bedrijf? Wil je overschakelen naar Odoo, maar heb je nog specifieke vragen? Sofatech is als Odoo Partner bijzonder goed geplaatst om je verder te helpen met alle vragen en problemen. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op

Klanten getuigen

IRINA - Labophar (finance & operations manager)

Dankzij Exact Online werken we efficiënter. Door de cloudoplossing kunnen we al onze data (operationeel en financieel) snel raadplegen en structureren op de manier die wij willen....

lees meer

THIBAUT DELEERSNYDER - EHS (IT manager)

Wij zijn al jaren klant bij Sofatech en zijn zeer tevreden over de snelle-, efficiënte IT-dienstverlening. Sofatech heeft een jong-, down-to-earth- en toekomstgericht team dat ...

lees meer

BART CNUDDE - GMP (zaakvoerder)

“In 2008 heb ik GMP overgenomen. Ik ben voluit voor de groei van ons bedrijf gegaan en naarmate onze groei hebben we in 2012 beslist om, na 25 jaar samenwerking met onze ...

lees meer

DAVID STROBBE - Drukkerij Strobbe (zaakvoerder)

“Onze samenwerking met Sofatech is ongeveer een jaar geleden van start gegaan. Strobbe was dan net bezig met het voorbereiden van haar verhuisplannen voor 2017 en we hadden een I...

lees meer

ANN TRAEN - Vizi (boekhouding)

“Wij doen beroep op het softwarepakket Sage BOB50 via Sofatech, ook de hardware werd voor 2 van onze locaties verzorgd door Sofatech. Bij Sofatech zijn ze steeds proactie...

lees meer

Klantentevredenheid en je glimlach, dat telt

ICT mag geen zorg zijn binnen je bedrijf. Integendeel, het moet de drijvende kracht achter groei zijn en je werknemers het gevoel geven dat ze alle middelen ter beschikking hebben om efficiënt en doelgericht te werken. Die positieve attitude tegenover IT stralen we met een glimlach uit binnen je bedrijf.